UN NOU PROGRAM VA CONTRIBUI, DIN TOAMNĂ, LA ÎNVĂȚAREA LIMBII ROMÂNE ÎN MIERCUREA-CIUC

Programul care va începe în luna octombrie se adresează copiilor, învățătorilor și părinților, având ca scop însușirea limbii române într-un mod ludic și bazat pe experiență. Detaliile programului au fost prezentate în data de 30 iunie, în cadrul unei consultări profesionale, de către specialiștii implicați în proiect. Seria de activități se va desfășura cu sprijinul Primăriei Miercurea-Ciuc, prin intermediul Fundației „Eszterlánc”, sub coordonarea profesională a învățătoarei Kirmájer Enikő.
Sógor Enikő, viceprimarul municipiului Miercurea-Ciuc, a subliniat în cadrul consultării că obiectivul pe termen lung este dezvoltarea unui program care să asigure, la nivel local, condiții mai eficiente pentru învățarea limbii române de către copii.
„Pentru copiii care cresc într-un mediu preponderent maghiar, este deosebit de dificil să suplinim lipsa unui context natural de vorbire a limbii române în viața lor de zi cu zi. De aceea, este extrem de important să le oferim această prezență lingvistică cât mai devreme – într-un mod care să imite mediul și procesul natural de învățare a limbii. Programul actual se bazează pe o inițiativă locală deja funcțională și de succes, pe care dorim să o extindem și în alte școli. Este esențial să pornim de la o abordare organică, venită din comunitate și bazată pe relații personale, deoarece astfel de inițiative sunt mult mai eficiente și sustenabile decât metodele impuse din exterior”, a spus Sógor Enikő.
Noile activități săptămânale se adresează elevilor din clasele a III-a și a IV-a ai Liceului de Artă „Nagy István” și ai Școlii Generale „Petőfi Sándor”, cu accent pe cei care urmează să treacă la ciclul gimnazial. Deși la început programul vizează aceste clase, scopul pe termen lung este de a se extinde și la alte clase din ciclul primar, precum și la alte școli din Miercurea-Ciuc. Obiectivul este de a crește încrederea copiilor în folosirea limbii române într-un mod ludic și într-un mediu natural, astfel încât limba română să nu fie percepută doar ca o materie școlară, ci ca un instrument al dialogului.
Coordonatoarea proiectului, Kirmájer Enikő, a vorbit și despre motivația sa personală: „Ideea a pornit de la experiențele unui elev de-al meu care, fiind vorbitor nativ de română, a fost înscris într-o școală maghiară și s-a confruntat cu dificultăți lingvistice. Am realizat că și noi avem aceleași dificultăți în învățarea limbii române. Așa că am început o activitate săptămânală de o oră pentru dezvoltarea vocabularului, unde copiii se întâlnesc cu o persoană vorbitoare nativă de română care nu vorbește maghiara – dar care îi învață cu o mare competență. Scopul nu este doar învățarea limbii, ci și conștientizarea faptului că cunoașterea limbii române este esențială pentru reușita la bacalaureat, pentru succesul profesional și pentru integrarea socială.”
Suportul profesional al programului este asigurat de Oana Borviz, profesoară de dezvoltare lingvistică, vorbitoare nativă de română, care sprijină progresul lingvistic al copiilor prin metode artistice – cântece, scenete de teatru, desene, fragmente de filme și povești. Potrivit experienței sale, aceste metode complexe, vizual-verbale, sunt deosebit de eficiente pentru consolidarea vocabularului și dezvoltarea abilităților de vorbire. „Pentru mulți copii, cea mai mare barieră este lipsa curajului de a vorbi. Scopul nostru este să le dăm încredere în sine, să-i ajutăm să prindă curaj și să vorbească românește. În acest sens, părinții au un rol esențial, pentru că dacă se implică pot avea loc adevărate miracole”, a afirmat profesoara.
Activitățile nu oferă doar oportunități de învățare a limbii, ci funcționează și ca spații de construire a comunității, unde copiii pot învăța limba și cultura celuilalt într-un mediu sigur și pozitiv. Metodele pedagogice alternative și nonformale – învățarea prin experiență, suporturi vizuale, exerciții situaționale – le oferă copiilor posibilitatea de a progresa într-un mod natural și jucăuș.
De asemenea, este în curs de dezvoltare un nou cadru metodologic, în cazul căruia primăria municipiului reședință de județ colaborează și cu și Facultatea din Miercurea-Ciuc a Universității Sapientia. Împreună cu studenții de la specializarea Română–Engleză și cu șeful de catedră, se elaborează instrumente ludice adaptate vârstei copiilor, care vor putea fi utilizate ulterior de cadrele didactice din oraș ca parte a unui material metodologic auxiliar.
„Acest sprijin este suficient pentru a porni ceva, dar pe viitor – dacă va exista interes – ne dorim să ajungem în toate școlile generale din oraș. Succesul programului nu depinde doar de copii, ci și de colaborarea învățătorilor, părinților și comunităților locale”, a declarat în încheiere Sógor Enikő.
