ÎN PREZENT POT FI SOLICITATE TREI TIPURI DE CĂRȚI DE IDENTITATE

Serviciul Public Comunitar Local de Evidența Persoanelor din Miercurea-Ciuc a început emiterea cărților de identitate electronice în data de 16 iunie. În acest moment, solicitanții pot opta pentru trei tipuri de acte de identitate: cartea de identitate electronică simplă (CIS), cartea de identitate electronică (CEI), respectiv cartea de identitate provizorie (CIP).
După cum este cunoscut, cartea de identitate electronică (CEI) conține un cip încorporat care stochează date digitale. Cipul permite și semnătura electronică, facilitând astfel gestionarea digitală a chestiunilor administrative (servicii e-guvernamentale). Conține elemente de securitate avansate, cum ar fi datele biometrice (amprentă). Este recomandată persoanelor care doresc să gestioneze digital diverse proceduri.
Cartea de identitate electronică simplă (CIS) nu conține cip, deci nu este adecvată pentru semnătură electronică sau gestionare digitală. Și aceasta are dimensiunea unui card bancar și conține date personale, dar poate fi folosită doar pentru identificare fizică. Este o alternativă pentru cei care nu doresc sau nu pot utiliza funcțiile digitale.
Este important de subliniat că actul de identitate care conține date biometrice poate fi folosit și în străinătate, în timp ce cel simplu (CIS) doar pe teritoriul național.
Cartea de identitate provizorie (CIP) poate fi solicitată de cetățenii români care nu pot prezenta unul dintre documentele de bază necesare pentru emiterea cărții de identitate definitive.
Prima carte de identitate electronică (CEI) poate fi solicitată gratuit, însă eliberarea uneia noi costă 67 de lei. Cartea de identitate electronică emisă înainte de vârsta de 14 ani costă tot 67 de lei, iar cartea de identitate simplă (CIS) costă 38 de lei. Taxele pot fi achitate la ghișeele CEC Bank sau la stațiile de plată SelfPay.
Pentru obținerea cărții de identitate electronice este obligatorie programarea prealabilă online la adresa: https://hub.mai.gov.ro/cei/programari/harta. Pe principiul „primul venit, primul servit”, se pot solicita doar cărțile de identitate provizorii și vizele de flotant. La Centrul de relații cu publicul al Primăriei Miercurea-Ciuc deservirea clienților se face la capacitate maximă în funcție de situația programărilor online.
Este esențial ca pentru funcționarea optimă a noilor cărți de identitate electronice (CEI) instituțiile să fie dotate cu cititoare de carduri și cu aplicația dedicată. Toate informațiile detaliate se regăsesc în ghidul de utilizare al aplicației pentru cartea de identitate electronică (CEI), disponibil pe site-ul https://miercureaciuc.ro/, la secțiunile „Servicii”/„Programare online” și „Servicii”/„Evidența persoanelor (SPCLEP)”.
